'ארכיאולוגיה של הים התיכון והר הכרמל' בשיתוף בית הספר 'חוף כרמל המשותף'

במהלך השנה השתתפו בתכנית כ-40 תלמידות ותלמידי כיתה ט' מביה"ס 'חוף כרמל המשותף' ונחשפו במסגרתה לנושאי יסוד שהינם חוד החנית של תחום הארכיאולוגיה כיום, בדגש על ה-״משך הארוך״ של ההתיישבות האנושית בחוף הכרמל ויחסי הגומלין בין האדם לסביבה הימית והחופית. נושאים אלו קשורים קשר הדוק לדגשים החינוכיים שנלמדו בבית הספר (היסטוריה ותנ"ך), לנושא הקיימות וההגנה על הסביבה החופית, כמו גם הכרה עמוקה של ההיסטוריה, האקולוגיה, והארכיאולוגיה של סביבת המגורים של הנוער.

במסגרת התכנית התלמידים השתתפו ב:

  • 23 מפגשים בבית הספר, חלקם בסדנה בכיתה בביה"ס וחלקם בחוף מעגן מיכאל הסמוך לבית הספר ובאוניברסיטת חיפה.
  • 6 ימי סיור מקצועיים שכללו: סיור במגידו, בחוף דור ובמוזיאון הכט.
  • מפגש מסכם בסוף שנה בו הציגו פרויקט חקר בנושא שבחרו, שעליו עבדו במהלך השנה עם המורה המלווה.

עבודות החקר, סייעה לתלמידים בפיתוח מיומנויות חקר עצמאי/מודרך, והקנתה להם כלים ליצירת סינרגיה בין תצפיות אישיות בשדה לבין שילוב מקורות מדעיים.
במהלך התכנית התלמידים למדו מהי ארכיאולוגיה בכלל, ומהי ארכיאולוגיה ימית בפרט, וכיצד חופרים בים;
הם הכירו את התרבות הפיניקית, הרומית והצלבנית מתוך סיור באתרים וחשיפה לממצאי תרבות חומרית במוזיאונים;
הם נחשפו לממצאים הארכיאולוגיים הקשורים בממלכת ישראל, במחזור סיפורי אחאב ומעורבותו בעמק יזרעאל ובאתרים הפניקים; הם הכירו את תולדות האדם בכרמל, כלכלת הקיום הקדומה, הכלים של האדם הקדום, המעבר מציד וחקלאות לחברות מורכבות;  הם למדו את הדרכים בהן המדעים מסייעים בהבנת פעילויות אנושיות קדומות, והכירו שיטות עבודה במעבדות מדעי הארכיאולוגיה באוניברסיטה.

המפגש הבלתי אמצעי בתכנית עם חוקרים באקדמיה והחשיפה למעבדות המחקר, הובילו להבנה טובה יותר של תהליך המחקר המדעי בתקווה שיעוררו את שאיפתם של חלק מן התלמידים לחבור למאמצי המחקר באקדמיה.