חדשות ואירועים

סמינר הכנה לצה"ל | 11/08/24

סמינר ההכנה לצה"ל ומנהיגות נוער, בשיתוף האגף לחינוך הבלתי פורמאלי, עיריית חיפה, יצא לדרך עם 70 תלמידים מסיימי כיתות י'-י"א מתכנית המנהיגות ממחוז חיפה.

במהלך הסמינר, ד"ר אלון כהנא מהחוג לשירותי אנוש העביר סדנת עבודה בצוות שכללה את "אתגר המרשמלו". אתגר זה נועד לפתח מיומנויות יצירתיות, חשיבה ביקורתית, קבלת החלטות ופתרון בעיות בצוות. המשתתפים חולקו לקבוצות ונדרשו לבנות את המגדל הגבוה ביותר בעזרת מקלות ספגטי יבשים, חוט, מספריים ודבק, כאשר בראש המגדל היה עליהם להציב מרשמלו.

בהמשך, בוריס דולין, דוקטורנט במרכז קומפר לאנטישמיות, העביר סדנה התנסותית בנושא "אנטישמיות, רשתות חברתיות ו-AI". במהלכה, דולין הציג את האירועים העכשווים הקשורים באנטישמיות, כדוגמאת במחאות הקמפוסים בארה"ב, והסביר כיצד נעשה שימוש בכלים של בינה מלאכותית לצורך הפצת אנטישמיות. בנוסף, סיפק כלים לזיהוי תמונות מזויפות וחדשות כזב, והדריך את המשתתפים כיצד להיזהר מהפצת תכנים כוזבים ברשת. 

קורס קיץ – "רטוריקה ודיבייט" | 04/08/24

כמה שזה משכנע!

בני נוער מצוינים וסקרנים מכיתות ו'-ט' מרחבי חיפה והצפון הגיעו לחמישה
ימי העשרה שהתקיימו בקמפוס הר הכרמל, בהם נחשפו לאמנות השכנוע ולכוחה של התקשורת הבין-אישית.

בהובלתו של הפסיכולוג הקליני אריאל דונסקוי והדרכתו של נועם לוין, המשתתפים רכשו כלים מתקדמים לבניית טיעונים משכענים ושימוש בהתנגדויות באופן חד וברור. בנוסף, התנסו בטכניקות של דיבייט, שיפור כישורי הדיבור מול קהל ופיתוח יכולת הצגת הרעיונות בצורה ברורה ומרשימה.
קורסי הקיץ שלנו הגיעו לסיומם, תודה לכל המשתתפים והמרצים שהפכו את הקורסים לחוויה בלתי נשכחת.
הישארו מעודכנים – תכניות נוספות בדרך!

קורסי קיץ – "בינה מלאכותית, חברה וחיות אחרות", "נפלאות המוח האנושי" | 28/07/24

השבוע קיימנו שני קורסי קיץ לבני ובנות נוער – "בינה מלאכותית, חברה וחיות אחרות" ו-"נפלאות המוח האנושי", בהם השתתפו תלמידים מצוינים וסקרנים מכיתות ו'-ט' מרחבי חיפה והצפון. המשתתפים הגיעו לקמפוס האוניברסיטה למשך חמישה ימי העשרה ייחודיים.

לאור הביקוש הרב, נפתחו שני מחזורים של הקורס "בינה מלאכותית, חברה וחיות אחרות", בהובלתה של פרופ' אנסה זמנסקי ובהדרכת הסטודנטים שלה לדוקטורט ומאסטר. במהלך הקורס, בני הנוער נחשפו לתחומים שונים, ביניהם יצירת תמונות באמצעות בינה מלאכותית ובינה מלאכותית ברפואה, התנסות בבניית רובוטים, מבוא להתנהגות בעלי חיים ופעילות יצירה ועיצוב לחיות משק, סכנות לילדים ברשת ואמצעי זהירות ולסיום יום השחמט שהועבר על ידי אלוף שחמט צעיר, בוגר האוניברסיטה.
במהלך הקורס "נפלאות המוח האנושי", שהוביל הדוקטורנט עומר כץ, המשתתפים למדו על פעילותו הכוללת של המוח, כאשר נחשפו למודלים מוחיים ולהדמיות מוחיות באמצעות מכשיר ביו-פידבק fNIRS, למדו כיצד נראה הקשר שבין המוח להתנהגות ועל הטיות קוגניטיביות-חברתיות.

יום תרבות ומדע | טובא זנגרייה | 15/07/24

השבוע אירחנו את תלמידי כיתות ז' מהיישוב טובא זנגרייה שבצפון ליום תרבות ומדע, בשיתוף עמותת חינוך לפסגות. היום החל בהצגת האוניברסיטה, הפקולטות, החוגים השונים ותנאי הקבלה.

רוסול חאמד, סטודנטית לדימות רפואי, העבירה הרצאה מרתקת בנושא מדעי הדימות הרפואי, בה הסבירה מהי קרינה וסוגיה, על סוגי הבדיקות הרפואיות שמתבצעות במסגרת התחום ועל חשיבות התפקיד של מבצעי הבדיקות. בסיום, התלמידים סיירו במוזיאון הכט וברחבי הקמפוס.

חקר במדעי הביולוגיה | בית ספר "עירוני ה'", חיפה | 16/06/24

זה עתה קיימנו את המפגש הרביעי והאחרון של הפעילות "חקר במדעי הביולוגיה", בהובלתה של ד"ר מירב אביטל-שחם, בה השתתפו 80 תלמידים מצטיינים מחטיבת הביניים עירוני ה', חיפה. התכנית נועדה לאפשר לבני הנוער היכרות עם עולם המחקר האקדמי בתחום הביולוגיה.

במפגשים הקודמים התלמידים התחלקו לקבוצות והתנסו בשלביה השונים של עבודת חקר מדעית בביולוגיה – הציגו שאלות מחקר, העלו השערות והתנסו בפעילות במעבדות הפקולטה למדעי הטבע, שכללה טרנספורמציה של חלבונים, כלי עבודה חשוב בהנדסה גנטית. המפגש המסכם שנערך השבוע נפתח בהרצאה של ד"ר מירב אביטל שחם, לאחריה התלמידים הציגו את מערכי הניסוי והתוצרים.

"שביל לאקדמיה" – מפגש סיום | בית ספר "אורט רונסון", עספיא | 06/06/24

לאחרונה התקיים אירוע הסיום של המחזור השני של התכנית לקידום מצוינות, לבני ובנות נוער מחטיבת הביניים אורט רונסון, עספיא, בהשתתפות ראש המועצה מוניב סאבא, הנהלת בית הספר וההורים. התכנית פרי יוזמה של אוניברסיטת חיפה לנוער כללה קורסים ברטוריקה, סדנאות בנושאי מדעי הים ומדעי המוח.

התלמידים הציגו את הידע הנלמד במסגרת השיעורים השונים בנושאי "מדעי הים – דיוג יתר" ו"מדעי המוח – אונות המוח" באמצעות דיבייט. ד"ר אריק חשין, ראש החוג לשירותי אנוש, העביר הרצאה מרתקת בנושא "הכוח של רגשות בארגונים", בה הסביר את חשיבות שפת הגוף והבעות פנים כחלק מדיבור משכנע. האירוע הסתיים בשיח סביב שולחנות עגולים, בו דנו התלמידים יחד עם הוריהם ואנשי החינוך בסוגיות הקשורות בקיימות ובקוגניציה.

אנו שמחים לקחת חלק בטיפוח דור העתיד ומתרגשים לקראת פתיחת המחזור הבא שיחל בשנת תשפ"ה.

 

פעילות למפוני קיבוץ דן | 27/05/24

לאחרונה אירחנו את ילדות וילדי קיבוץ דן המפונה השוהים בחיפה ולומדים בה, בשיתוף החוג ללימודי ישראל ומוזיאון הכט, בהובלת ד"ר אסף זלצר. התלמידות.ים בכיתות א'-ו' סיירו במוזיאון הכט ולאחר שיחה קצרה על תפקידה של האוניברסיטה יצאו לסיור בקמפוס. התלמידות.ים הצעירים ביקרו במגדל אשכול, שם חיפשו את קיבוץ דן ביצירה של אברהם אופק, עברו סיור בספרייה ומדדו את שלד הלוויתן. התלמידות.ים הבוגרים ביקרו במעבדה לחקר התפתחות עוברית בחוג לביולוגיה ימית ובמעבדה לחקר תכנון מושכל של חלבונים, בפוקלטה למדעי הטבע, וראו כיצד מתבצעת פעילות מחקרית.

סדרת ימי תרבות ומדע | בית ספר "אליאנס", חיפה | 20/05/24, 21/05/24

תלמידי כיתות ט' מצטיינים מבית הספר אליאנס, חיפה, הגיעו למפגש הסיום של הפעילות "לקויות למידה באמצעות אומנויות – מרעיון לתצוגה", בת ארבעת המפגשים. במהלך התכנית, בנות ובני הנוער נחשפו לתחומי לקויות הלמידה ועברו סדנת אומנות, על מנת ליצור היכרות עם התחום ולהקנות כלים שייסעו להם בהכנת תוצרי למידה שיביאו לביטוי האישי שלהם. לאחר שעברו סיעור מוחות והעלו רעיונות בנושא, התלמידים השתתפו בסדנת אומנות פעילה בהדרכת האמנית טל געש, בה החלו בהרכבת התוצרים. הם התחלקו לקבוצות, כאשר כל קבוצה התמקדה בלקות למידה מסוימת שעלתה בסיעור המוחות והכינו יצירות שמשקפות באופן אומנותי את לקות הלמידה שנבחרה. בסיום, התקיימה תערוכה של התוצרים, בה הוצגו בין היתר לקויות למידה כגון, דיסגרפיה, דיסלקציה, הפרעת קשב וריכוז ועוד.

סדרת ימי תרבות ומדע | בית ספר "אליאנס", חיפה | 07/05/24, 09/05/24

לאחרונה אירחנו שני מפגשים כחלק מפעילות בת ארבעה מפגשים בנושא "לקויות למידה באמצעות אומנויות – מרעיון לתצוגה". התכנית נועדה במיוחד לתלמידים מצטיינים משכבת כיתות ט' מבית הספר אליאנס, חיפה. מטרת הפעילות הייתה לחשוף תלמידים לתחום של לקויות למידה על מנת שיכירו מקרוב את הנושא על גווניו ותכלול סדנת אמנות בה יצרו בנות ובני הנוער מיצגים שישקפו את הביטוי האישי שלהם לתחום, בסופה יוצגו היצירות בתערוכה בבית ספרם.

המפגש הראשון נפתח בהרצאה של פרופ' תמיר קציר, ראש מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, בנושא "מבוא ללקויות למידה", בה הציגה פרופ' קציר לקויות שונות כגון דיסלקציה והפרעות קשב, והאתגרים של התלמידים המתמודדים איתן. לאחריה, התקיימה הרצאה בנושא "חרדה ממתמטיקה", מהדוקטורנטית לילך לייזר יבין, בה צפו בהדמייה מוחית במעבדה למדעי המוח בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה, והתנסו באבחון ללקויות למידה בפעילות שהועברה על ידי הדוקטורנט עומר כץ. במפגש השני, התלמידים עברו סיור מודרך במוזיאון הכט בנושא אוצרות, בהנחיית חילווה עואד, אחראית מרכז הלמידה, ותמר רבי, אוצרת הארכיאולוגיה, בו למדו כיצד אוצרים יצירות במוזיאון וכיצד הן מוצגות. בהמשך המפגש למדו התלמידים על אמצעי תצוגה שונים מעולם האמנות ולאחר מכן נערך "האקתון" להעלאת רעיונות, סקיצות וחומרים ליצירה הקשורים בלקויות למידה, שהונחה על ידי האמנית טל געש.

בהמשך החודש, יתקיימו מפגשי הפעילות הבאים, בהם התלמידים יעבדו על יצירותיהם המרשימות אותן יציגו בתערוכה.

יום תרבות ומדע | בית ספר "דו לשוני", חיפה | 16/04/24

תלמידי שכבת ז' ו-ח' מבית הספר הדו לשוני, חיפה, הגיעו ליום תרבות ומדע שקיימה אוניברסיטת חיפה לנוער. במהלך היום, התלמידים שמעו הרצאה בנושא מערכות מידע שהעביר ויאם שאהין, שהציג את תחום מערכות המידע ואת השפעותיה השונות של הטכנולוגיה והבינה המלאכותית על חיי היום יום. הדוקטורנט עומר כץ העביר הרצאה בנושא פסיכולוגיה, בה חשף את התלמידים למחקרים מעניינים בנושא של הטיות פסיכולוגיות. הרצאה נוספת בנושא ביולוגיה ימית העבירה הדוקטורנטית ערין קאסם, שהסבירה על השפעת שינויי האקלים על היצורים הימיים, הדגישה את חשיבות הים ומדוע עלינו לשמור עליו כפי שהוא. בסיום, התלמידים סיירו ברחבי הקמפוס וביקרו במוזיאון הכט.