תכניות העשרה למוסדות חינוך

תכניות ההעשרה מתקיימות בקמפוס האוניברסיטה, בהנחיית סגל האוניברסיטה או סטודנטים לתארים מתקדמים, ונמשכות כארבע שעות.
מבחינת תוכנן, תכניות ההעשרה נבנות בתיאום עם בית הספר – בהתאם לגיל התלמידים, למטרות הפעילות ולמאפייני הקבוצה.

לתכניות ההעשרה לגורמי חינוך, שלוש מטרות עיקריות:

1. העשרה והעמקה בנושאים הנלמדים במסגרת תכנית הלימודים בבית הספר או ובמסגרת המקצועות המוגברים.
2. חשיפה לנושאים ולתחומי דעת שאינם נלמדים בבית הספר.
3. היכרות עם אוניברסיטת חיפה כמוסד אקדמי, על תחומי המחקר וההוראה הקיימים בו.
במהלך הביקור באוניברסיטה, ניתן לכלול סיור מודרך במוזיאון הכט, סיור מודרך בספריית האוניברסיטה והרצאות העשרה, סדנאות וסיורים במעבדות מחקר.

ניתן לתכנן את תכניות ההעשרה על פי מספר דגמים, כגון:

1. ימי תרבות ומדע בודדים הממוקדים בדיסצפלינה אחת (למשל: היסטוריה או משפטים). ימים אלו ייבנו בתיאום עם מורה המגמה או צוות המקצוע, לשם העשרת התלמידים מעבר לנלמד בבית הספר או כיום שיא בתהליך הבית ספרי.
2. ימי תרבות ומדע בודדים סביב נושא בין-תחומי (למשל: סוגייה כמו משבר האקלים שתבחן מנקודת מבט גיאוגרפית ומנקודת מבט ביולוגית).
3. סדרת ימי העשרה, שניתן לתכנן בשני אופנים:
א. כסדרת מפגשים סביב נושא מרכזי או סוגיה רב-תחומית (כגון תקשורת – ההרצאות תשלבנה דיסציפלינות שונות כגון פסיכולוגיה, מדע המדינה, מדעי הטבע, מדעי הנתונים, תקשורת).
ב. כסדרת מפגשי העשרה, כך שכל יום מוקדש לתחום אחר (למשל: יום הממוקד במדעי החברה, יום הממוקד במדעי הרוח ויום נוסף ממוקד במדעים).
4. ימי העשרה לליווי תלמידים בכתיבת עבודות חקר במגוון נושאים במדעי הרוח, החברה והחיים.
במהלך ימי העשרה המוכוונים לנושא זה, ניתן לחשוף את התלמידים למספר סדנאות עבודה, כגון:
א. סיור מודרך בספרייה תוך דגש על חיפוש לפי מילות מפתח במאגרי מידע.
ב. "מנושא לשאלת חקר" – סדנה שבמהלכה יבינו התלמידים את ההבדלים בין נושא לשאלת מחקר וילמדו לנסח שאלות חקר.
ג. "משאלה לכתיבת עבודה" – סדנה במהלכה ירכשו התלמידים כלים מעשיים לאיתור מקורות, מיזוגם וכתיבתה על פי הכללים הנהוגים.
ד. ליווי עבודות חקר המשלבות עריכת ניסויים או תצפיות במעבדות (למשל: בגיאוגרפיה או בביולוגיה).