"קירות בית הספר אינם גבולותיו"

בשיתוף פעולה עם עיריית חיפה, מחלקת המצוינות בעיר חיפה ומשרד החינוך בה יוצאים בני נוער מבתי ספר שונים בעיר, מכיתות המצוינות, אחת לשבוע בכל מחצית ללמידה מחוץ לכתליי בית הספר. התכנית פעלה בשני הסמסטרים. בכל קבוצה השתתפו כ- 30 בני נוער.

התכנית בסמסטר א':

  • 'סוד הקסם הקולנועי', בהובלת איציק רוזן דוקטורנט מהמסלול למ"א בתרבות וקולנוע, קורס בקולנוע בו הפיקו המסיימים סרטונים אישיים שעסקו בכוח ותפקיד סרטים/סרטונים ביצירת מחויבות ומעורבות חברתית וסביבתית. בתכנית התלמידים יצרו תוכן אודיו-ויזואלי כיחידים וכצוות וגיבשו תפיסה ביקורתית לגבי תוכן המופץ ברשתות חברתיות.   במסגרת התכנית השתתפו בני הנוער גם בכנס מדעי בינלאומי שהתקיים בקמפוס, פגשו שחקנית קולנוע ויצרו סרטונים למען החברה.

התכנית בסמסטר ב':

 

  • 'טכנולוגיה בעולם בעלי החיים', בהובלת פרופ' אנה זמנסקי, ראש מעבדת ANIMALS4TECH
    התכנית קידמה חינוך איכותי במדעי הנתונים, באופן רב תחומי ומגוון תוך מתן דגש לסינרגיה בין אדם, טכנולוגיה וסביבה. מטרת התכנית הייתה טיפוח תלמידים חוקרים ואקטיביים בסביבתם, פיתוח הסקרנות הטבעית של התלמידים ועניין בשימוש הבלתי מובן מאליו בכלים טכנולוגיים לצורך תקשורת עם בעלי חיים, הבנת עולמם ושמירה עליהם, בהלימה לקידום מיומנויות המאה ה- 21 במערכת החינוך, התכנית מפתחת כישורי חיים, מיומנויות טכנולוגיות כתכנות, עיצוב דיגיטאלי ופיתוח אפליקציות ותורמת להכנת התלמידים לחיים הבוגרים והטמעת חינוך למצוינות והישגיות הן כלומד עצמאי והן כשותף לעבודת צוות בפרויקט הסיום.
    בני הנוער ביקרו במרכז להכשרת כלבי נחייה למדו על מוגבלויות פיזיות וכיצד ניתן באמצעות בעלי חיים לסייע לאוכלוסייה זאת.
  • "הסביבה החופית – תהליכים מעצבים", בהובלת ד"ר מייקל לזר, מבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני

בתכנית זו למדו בני הנוער על הסביבה הימית והחופית שהינה הגורם המשפיע ביותר על האקלים בכדור הארץ – למשל למדו כיצד הים ממתן את עליית הטמפרטורות בעולם, משמש סביבת מחייה לצמחים קטנים המייצרים כ- 50% מהחמצן האטמוספרי וסופג עודפי גזים הנפלטים לאטמוספירה. במקביל, למדו כי סביבה זו הינה גם המושפעת ביותר משינויי האקלים ומהזיהום הסביבתי.
התכנית הקנתה לתלמידים ידע והבנה אודות התהליכים שמעצבים את חופי הים מבחינה גיאולוגית  וביולוגית לאור התערבות האדם בסביבה ושינויי האקלים, הגבירה את מודעותם לסביבה הימית והחופית והגבירה את המוטיבציה שלהם להשתמש באופן מושכל יותר במשאבי הטבע בכלל ובמשאבי הים והחופים בפרט, מבלי לפגוע בבעלי החיים ובצומח במטרה לנסות להפחית את הזיהום, להשפיע על משבר האקלים לחיוב ולעודד את התלמידים לאקטיביזם ומעורבות תוך התנסות וחקירה פעילה. התכנית פעלה לפתח סקרנות וחריצות, מוטיבציה ורצון ללמוד ולפעול, כדרך למידה ודרך חיים עבור התלמידים, לערוך היכרות חוויתית עם המשאבים הרב גוניים שהעיר חיפה, השוכנת לחופו של הים התיכון, מזמנת, לקדם יעדים עולמיים הקשורים לאיסוף מידע ויוזמה לפעולה בכדי להתמודד עם שינויי האקלים והשפעותיו, וכן שימור ושימוש בר קיימה במשאבים ימיים, ברוח חזון הקיימות החברתית והסביבתית של אוניברסיטת חיפה ובהתאם ליעדים שהציב האו"ם לפיתוח בר קיימה ,ולחשוף את התלמידים למעבדות המחקר של ביה"ס למדעי הים באוניברסיטת חיפה ולטעום ממחקרים עדכניים הנעשים בתחומי המחקר השונים לחקר הים וחשיבותם לחברה ולסביבה.